Indeklimaet har generelt stor betydning for medarbejdernes arbejdsglæde, men faktisk også deres koncentration og produktivitet. Indeklimaet bør derfor stå øverst på alle virksomheders prioriteringsliste. Det består af mange forskellige faktorer, bl.a. lys, lyd, temperatur, rengøring og meget mere. Vi kommer her med vores bedste tips til, hvordan du som leder kan skabe et godt indeklima og skabe arbejdsglæde på kontoret.
Luft ud
Luften bliver tung i løbet af dagen, og det kan være svært at koncentrere sig og være produktiv, når luftkvaliteten er dårlig. Det bør derfor være en fast rutine at få luftet ud i løbet af dagen, gerne 5-10 minutter ad gangen minimum 3 gange. Det gælder hele året rundt, også om vinteren. Her kan det være en god idé at aftalte faste tidspunkter hvor udluftning, så alle ved, hvornår vinduerne skal åbnes.
Sørg for en god indendørstemperatur
Hvis man fryser eller sveder, ligger fokus et andet sted – og ikke på arbejdsopgaverne. Det er derfor vigtigt, at der bliver sørget for en god indendørstemperatur. Den ideelle temperatur ligger på omkring 20-22 grader, og den sikrer, at ingen hverken fryser eller sveder.
Prioritér rengøringen
God rengøring er helt essentiel for et godt indeklima. Et beskidt og snavet miljø påvirker nemlig ikke kun humøret, men faktisk også produktiviteten. Dårlig eller manglende rengøring bidrager også til smittespredning, og det kan føre til mange unødige sygedage. Som virksomhed bør man derfor prioritere rengøring i budgettet, og ideelt bør man investere i et professionelt rengøringsfirma som f.eks. DLO Rengøringsservice. Læs mere om det her: https://dlo-ren.dk/
Indret med lydabsorbenter
Støj er den rene koncentrations- og produktivitetsdræber, og det er derfor ikke noget, der hører hjemme på et kontor. Der er dog stadig mange storrumskontorer rundt omkring i landet. Heldigvis er der meget, man kan gøre for at sænke støjniveauet. Man kan indrette kontoret med lydabsorbenter i form af f.eks. lyddæmpende vægbeklædning, akustikvægge og lignende.