Søgemaskineoptimering, eller kort sagt “SEO”, er processen med at forbedre dit websteds synlighed og placering i søgemaskinernes resultatsider (SERP). Jo højere dit websted vises i SERP’erne, jo mere sandsynligt er det, at folk finder det, når de søger på nøgleord og sætninger, der er relateret til din virksomhed. Med andre ord kan god SEO hjælpe dig med at tiltrække flere besøgende til dit websted, hvilket i sidste ende kan føre til mere salg og flere kunder. 

Der er en række forskellige faktorer, der indgår i SEO, men i dette blogindlæg vil vi fokusere på tre af de vigtigste: søgeordsresearch, backlinking og indholdsoprettelse. Ved at sørge for at optimere disse tre områder af dit website kan du være med til at sikre, at dit website vises så højt som muligt i SERP’erne og skaber mere trafik til din virksomhed. 

1. Nøgleordsforskning
For at komme i gang med SEO er det første, du skal gøre, søgeordsresearch. Det vil sige, at du skal finde ud af, hvilke søgeord og sætninger folk søger efter, som er relateret til din virksomhed. Du kan bruge en række forskellige værktøjer til at foretage denne research, men vores favorit er Googles Keyword Planner. Når du har identificeret nogle få relevante søgeord, kan du begynde at arbejde dem ind i indholdet på dit websted. Husk at fokusere på kvalitet frem for kvantitet; i stedet for at forsøge at proppe så mange nøgleord ind i dit indhold som muligt, skal du sørge for, at hvert nøgleord optræder naturligt og kun når det giver mening. 

2. Backlinking
Backlinks er links fra andre websteder, der peger tilbage til dit eget. De er en vigtig del af SEO, fordi de er med til at forbedre dit websteds troværdighed og autoritet. Generelt gælder det, at jo flere backlinks du har, der peger på dit websted, jo bedre. For at komme i gang med backlinking skal du kontakte andre virksomheder i din branche og høre, om de er interesserede i at linke til dit websted. Du kan også deltage i onlinefora og inkludere et link til dit websted i din signatur. Når du efterlader en kommentar eller besvarer et spørgsmål i disse fora, vil folk se dit link og kunne klikke sig videre til dit websted. 

3. Oprettelse af indhold
Endelig er en af de vigtigste ting, du kan gøre for SEO, ganske enkelt at skabe godt indhold. Det betyder, at du skal skrive blogindlæg, der er informative, velskrevne og relevante for din målgruppe. Det betyder også at sikre, at alt indhold på dit websted – lige fra teksten på din hjemmeside til produktbeskrivelserne i din onlinebutik – er klart, præcist og uden fejl. Så længe du fokuserer på at skabe indhold af høj kvalitet, der appellerer til både søgemaskiner og menneskelige læsere, er du godt på vej til at forbedre dit websteds SEO. 

4. Teknisk SEO
Der er også et hav af muligheder ved at optimere den tekniske del af din hjemmeside. Det kan dog være meget svært for den mest gængse person. Heldigvis har Plutonic Media formuleret et rigtig godt blogindlæg omkring Schema markup, som der også refereres til i denne artikel: https://noerderi.dk/saadan-optimerer-du-dit-websted-til-seo-tips-til-at-blive-fundet-paa-googles-soegeresultatside/

Konklusion på det hele

SEO er et komplekst emne med mange forskellige facetter – men ved at fokusere på nøgleområder som søgeordsforskning, backlinking og indholdsoprettelse kan du få stor indflydelse på dit websteds synlighed og placering i SERP’erne. Og når det kommer til at drive trafik til dit websted, er god SEO afgørende. Ved at tage skridt som disse (og ved at samarbejde med et erfarent digitalt marketingbureau som Metric Marketing) kan du være med til at sikre, at folk nemt kan finde dit websted, når de søger efter produkter eller tjenester som dit – og det er sådan, du tiltrækker flere besøgende (og kunder) til din virksomhed!